Jonge vrouw in Groningen onwel door koolmonoxidevergiftiging

parkwegZaterdagavond rond 21.30 uur is een jonge vrouw in een studentenwoning aan de Parkweg in Groningen onwel geworden door blootstelling aan een zeer hoge concentratie CO (koolmonoxide). De studente was gelukkig nog net in staat om via het balkon om hulp te roepen. Buren hebben daarop de hulpdiensten gealarmeerd. De vrouw was bij bewustzijn en is met spoed per ambulance overgebracht naar een ziekenhuis.

De brandweer heeft in de woning metingen gedaan. Er werd ruim 500ppm CO gemeten. Dat is een zeer hoge concentratie, die bij langduriger blootstelling levensbedreigend kan zijn. De woning is door de brandweermensen onmiddellijk geventileerd. Een defect bij de CV-installatie bleek de boosdoener te zijn. De brandweer heeft de installatie buiten werking gesteld.

In de studentenwoning wonen meerdere studenten. De huisgenoten van de vrouw waren niet thuis. Deze zijn door de politie geïnformeerd over de situatie in hun woning. Ook de huisbaas is over dit incident in kennis gesteld.

Het komt vaak voor dat mensen onwel worden in hun woning door een te hoge concentratie CO. Ook overlijden er jaarlijks mensen aan koolmonoxidevergiftiging. Het is belangrijk om de CV-installatie regelmatig goed te laten controleren en de woning altijd goed te ventileren. Daarnaast kun je door de aanschaf en het plaatsen van koolmonoxidemelders tijdig gewaarschuwd worden. Heel erg belangrijk, want koolmonoxide ruik je niet en proef je niet!

Foto: Google StreetView

Dit bericht is geplaatst in Nieuws, Politieberichten met de tags , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *